gronkiwi.blogg.se

Välkommen till min blogg. Jag är en glad tjej som varannan vecka bor tillsammans med mina två tjejer i ett hus på landet. Här kommer jag skriva mina tankar kring vårt liv och hur vår vardag ser ut.

Livet är en fest

Publicerad 2014-01-21 09:13:48 i Allmänt,

Känner att allt flyter på precis åt rätt håll med det mesta i mitt liv. Jag och sambon är inne i tänket som föräldrar vilket är skönt. Sambons jobb fungerar bra och han trivs och det verkar vara väldigt varierande. Jag vet fortfarande inte helt vad det är han gör mer än att han bygger/kontrollerar styranordningar för vattenkraftverk och järnvägar. Låter inte så spännande i mina öron men för min teknikgalna sambo är det nog väldigt passande.
 
Vi har börjat få in en bra kvällsrutin på Matilda (bönan) vilket är skönt. Nu i snart en veckas tid har vi fått henne att somna innan nio på kvällen (hon vaknar runt elva tolv för nattmål) vilket ger mig och sambon lite egentid för varandra. Vi börjar med att ta på pyjamas runt sju  ungefär och släcka ner en del i lägenheten för att hon ska förstå att det är kväll och dags att sova. Vi tänder lite ljus i lägenheten och myser ner oss i soffan för en liten stund. Den av oss som inte håller Matilda gör ordning ersättning som hon ska få precis innan vi lägger henne. Efter en stund när klockan är ungefär åtta så går en av oss in i sovrummet och läser en bok som heter Nickes godnattbok. (oftast jag eftersom bönan är extremt mammig på kvällen och hon ska sova) Vi vet att hon inte tittar på bilderna och inte förstår så mycket av boken men om ett tag så kommer hon förstå mera och uppskatta att vi läser för henne. Vi vill att hon ska få ett intresse och jag tror desto tidigare du börjar med böcker desto bättre. Efter det brukar jag sjunga lite vaggvisor för henne, det är väl utvalda vaggvisor eftersom barn tycker om upprepning så det är samma visor soom går under nattningen. Försöker få min sambo att inse att det är bra om vi gör ungefär likadant när vi nattar. han behöver inte göra precis allt men har märkt att musik och sång lugnar Matilda så det kan vara värt att prova. Har lovat att inte tjuvlyssna. (han anser att han inte kan sjunga)
Efter en stund brukar hon faktiskt somna själv i sin säng och man sitter därinne en stund tills man märker att hon somnat. Skönt för henne att somna i en bra tid och skönt för oss. Tror det är bra att börja tidigt med nattningsrutiner också för det hjälper barnet att få bra rutiner på sin vardag. Sedan tänker jag att det är bra inför framtiden när hon blir äldre och hon inte vaknar på nätterna för matning och behöver få sin sömn för att orka med förskolan och andra aktiviteter som dyker upp.
 
Nu hoppas jag att vi får klartecken efter dagens läkarbesök på sjukhuset  kan komma igång med min träning mer ordentligt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela